tiistai 4. marraskuuta 2008

Palautetta tästä päivästä

Palautetta tälle päivälle

KUVA (klikkaa kuvaa suurennokseen): Jälkeenpäin tehty uusi akseli, alkuperäisen alle. Rengas on ihme - syynä se ettei sisäkumi ole vielä pullahtanut ulos.
Kuvasta näkyy vanhan systeemin nestejarruletkut. Toinen takarengas on harvinaisen hyvä esimerkki "pinta-pirstaloituneesta-kumista"

Sininen "mötikkä" kuvan vasemmassa laidassa on hydrauliikka pumppu - ikää noin 2 vuotta (myyjön mukaan) -ja "TEHOA" löytyy tavalla joka saa jopa koneen "hyytymään" ellei koneessa ole kierroksia riittävästi.

Romulus on Romulus, paitsi että se tämä on hieman enemmän. Harmittaa; vaan en vielä kadu - vielä, vaikka päätinkin hakea hyvitystä kauppaan.
Päätin jo ennen kauppoja että voin korjata mitä korjattavaksi on - kuten jarrut ym - mutta miten korjaa sitä mitä ei ole, kuten ohjauksen servon?

Alkuperäinen servo poistettiin kun alkuperäisen etuakselin alle lisättiin uusi akseli, uusilla pyörillä - jostain k-autosta.
Toisaalta se ei vaikuta servon toimintaan, toimintamahdollisuuksiin. Joten - aivan ensin minun tulee löytää jostain vanhan Massikan ohjaustehostin, tai vastaava, asentaa se paikalle ja yhdistää siihen hydrauliikaletkut - ja minulla on servo-ohjaus!
Mutta - pahoin pelkään että niin se ei kuitenkaan toimi.
Miksi akselin vaihdossa poistettini tuo servo?

Tilasin tontille kasetillisen soraa, 0-100 suunnilleen ja kun sitä siirsin ja sain kunnon kauhallisen - joka muuten on liian pieni (kapea)- en kyennyt kääntämään ohjausta. Sitä ei käännä edes Jukolan Jussi! Hieman apua sain kun siirsin kaivurin puomin ulos - taaemmaksi - siten keulan keveämmäksi. Toinen vippaskonsti oli painaa etukuormaaja alas ja saada pyörät ylös ja sitten kääntää rattia.

Mutta, tässä Ukko-James asettaa suuren esteen. Etukuormaaja kun ei alennu sen enempää mitä etupyörien maakorkeus on - ja se on jopa sitä korkeammalla - koska alkuperäinen oli alemmalla. Siten kauhaa on tiltattava eteenpäin, eli syvemmälle - se vuoristaan rassaa pahemman kerran hydrauliikka sylintereitä - ja vääntää itseään alemmaksi koska sylinteri ei kestä painetta joka tulee vastaan.
Kun teen niin, kun kauha on täysi, osa kuormasta tietenkin valuu pois - kun tilttaan.

Eilen sain ajettua yhden k-auton kasetillisen kuormaa pois - tänään toisen. Siihen meni "muutama tunti". Aivan käsittämätön aika.
Jossain "maksettavalla" paikalla se olisi aivan käsittämätöntä.

Osana onnettomaan tapahtumaan, aikaan jota tuhraantui, oli syynä hyvin ahdas paikka ja se ettei kone vain kääntynyt ja tarvitsin "lentokentän" sen kääntämiseksi. Osa syy oli myös liian heikot jarrut, tai olemattomat jarrut. Niistä oli hyvin huono apu - aina ei mitään. (Jarrut on pyörä kohtainen ja niillä voidaan ohjata).
Joten - jos mitään arvostan on "linkku" - ja sen alle - pyörien väliin höylä - ym. Automaati vaihto ja ajo nappuloilla - ja ---
Jotain modernimpaa mitä minulla joskus oli - vaikka se ei ollutkaan linkku.

Linkku on kone joka taittuu keskeltä, siten ohjaten mihin kone kulkee. Hyvin pieni kääntösäde.

En ottanut tänään valokuvia, eikä eukkokaan - vaikka olisi pitänyt. Sanoi syyksi ettei ehtinyt kun oli niin paljon kotitöitä.
Nyt kun mainitsin (uudelleen) hän lupasi muistaa.
Tiedän ettei niin käy, joten jos haluan kuvia / video minun tulee ripustaa kamera hänen kaulaan.

Nyt tulevana perjantaina ripustan jotain muuta häneen
Noin 21 vuoden yhdessäolon jälkeen päätimme virallistaa suhteemme ja menemme naimisiin, ja "ripustan" sormuksen sen toiseen viereen - josta on jo kulunut noin 7 vuotta (kihlautuminen). Siinä lukee 11.11 ja tässä 7.11.

Palatakseni Romulukseen.
Siinä on jopa yllättävän paljon voimaa, myös vääntöä. Etenkin kun huomioi että se on 40 vuotias.
Olin tuolloin noin 20 ja silloin se oli aivan huippua.
Se voima joka tässä "Ukossa" on, on yllättänyt minut täysin.
Jotta saisin koneen pysymään paikalla, esim kantojen kaivuussa ym - päätin sen että hitsaan kunnon piikit "tassuihin". Kunnon stopparit.
Toinen yllätys oli voima joka löytyy sivuttaisessa puomin siirrossa. Olen ajanut esim. pyöräalustaisia ja tela-alustaisia joissa sellaista ei löydy.
Toki tekniikka on aivan toinen. Tässä ei tarvitse ajatella "kääntökehää" - antaa vain kahden suuren sylinterin tehdä tehtäväänsä käskystä.

Etukuormaaja on OK kun sitä oppii käyttämään, ja koneesta löytyy vääntöä ja renkaista pitoa.
Ongelmana on se että etukuormaaja on liian kapea, ja siten etupyörät ovat liian ulkona. Asiaa harrastanut tietää mitä se tarkoittaa kun lähdetään työntämään tavaraa eteenpäin kasasta, tai "tien pintaa".
Ajattelin tänään miten saisin levennettyä nykyisen etukauhan, ja se kyllä onnistuu. (Minulla on vuosien metallialan kokemus. Olen myös tehnyt uusia ja muuttanut uusia toiseksi, ei vain kauhoja, olen myös muokannut metsäteollisuuden puunkäsittelykoneiden (osa) "suunnitteluvirheet" toimivaksi osaksi 20-25 miinus pakkasessa.", ja paljon muuta).

30, 85. 86, 87, 87a
Sanomattakin on tiedoksi se ettei Romuluksesa ollut valoja. OK muutama vaan ne eivät toimi.
Ostin 4 kpl Hellaksen työvaloa ja viisi napaisen releen niille - 2 eteen ja 2 taakse. Polttimot 55W.
Olisin saanut varmaan jo valot katolle - mutta kun en löytänyt 10 millin rautaporaa - vaikka minulla sellainen on, parikin.
Nuo otsikossa mainitsemani lukemat ovat ostamani releen koodit.
Koodit piti katsoa netistä kun en kaikkia muistanut - ulkoa.

Romulus on varmasti myötämielinen minulle, sillä kuka tietää, ja jos hän edes itse tietää, niin ei ainakaan muista koska olisi saanut kunnon rasvauksen. Sen se nyt sai. Muutamaa nippaa lukuun ottamatta - jotka olivat poikki tai muuten rikki.
Jäähdytin vuotaa - ei palon, hydrauliikassa on vuotoja - ei paljon ja ne saavat aina täydennyksen -. paitsi tuo yksi puomin sylinteri ja aina rasituksen aikana päästää melkoiset nesteet ulos.
Onneksi itse kone ei "vuoda", eikä polta öljyä. Vanha kunnon Perkins.
Voisin marinoida sen ja asentaa sen veneeseeni :D

Dokumentointia
Jossain vaiheessa videoin mitä teen ja miten se antiikkinen Ukko-James toimii - ja miten sen kanssa olen tullut sinuksi.
Nyt kun tilasin kasetillisen tavaraa se tuli paikkaan jossa se on tukkirekan tiellä, joten se piti saada nopeasti sivuun. Alle tunnin hommasta tuli "pari päivää" :(
Sitä työtä ei videoitu eikä kuvattu.
Kun työ oli tehty sanoin eukolle, tultuani sisään, että tämä käy metsätyöstä ja känsät tulee käteen.
Lounaan jälkeen, saatuani "tien" valmiiksi, edessä oli matka Mikkeliin ja Graanista hain pullon skottilaista - lääkkeeksi.

Tuo ratin vääntely otti todella voimille - ja jopa fyysisesti käteen tavalla joka ei ole yhtään hauskaa :(

PS.
Kuten normaalia on - palaan aina tekstiini ja joskus tarkennan sitä ja korjaan pahimmat typot.
Siksi luettuasi tekstini kerran - palaa siihen uudelleen , uudelleen, uudelleen..... ja unohda sitten koko juttu ...

PSS. Uusi jälkikirjoitus.
Aloitin touhuiluni tänään noin klo 9 ja lopetin noin 12.30
Noin 13.15 lähdimme Mikkeliin ja oltiin kotona noin 16.30.
Tuo Mikkelin "shoppailu" reissu taisi ottaa enemmän voimilleni kuin tuo Romuluksen kanssa touhuilu aamulla!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti