perjantai 23. tammikuuta 2009

Lentäjien protesti

Alla ote Hesarin uutisesta, ja kommentti siihen

Finnairin lentoja voi peruuntua jo huomenna lakkouhan takia

Finnairin lentäjät uhkaavat lakolla, ja lentoja voi peruuntua jo huomisesta lähtien. Syynä on lentäjien työtaisteluaseena käyttämä ylityökielto, joka alkaa lauantaina.

Opin jo ajat sitten ettei lentäminen ole lentämistä ja myöhemmin sen että lentäminen on vain byrokratiaa jossa ulkoa opittu ja simulaatioiden hallitseminen on A ja O.
Se on perus virkamies byrokratiaa.

Mielestäni harva lentäjä itse asiassa osaa lentää.
Nykyiset lentäjät ovat itse asiassa "robotteja" jotka suoltavat rutiinin mukaisesti tiedotukset torniin ja kykenevät" vetämään koneen ylös ja siirtämän sen autopilotille ja ottamaan sen pois ja laskeutumaan.
Mikäli sää on "liian huono" vedetään ylös ja siirrytään seuraavalle kentälle.

Sanon näin koska itselläni on "muutama tunti" lentokirjassa, nuoruudessani. Siihen sisältyy muutama todella huono keli.
Kerran VFR tasolla jouduin tekemään "hätä lasku", onneksi Nummelan korpikentälle. Kone ei mahdollistanut IFR lentoa. Jouduttiin pirunmoiseen ukkosrintamaan ja jatko lentäminen Malmille oli miltei mahdotonta vaikka meitä oli kaksi lentäjää vuorottelemassa.

Matkalla Pariisista Montrealiin pääsin 747 ohjaamoon. Se miten koko lentoa hoidetaan ja ohjataan, "järkytyin". Kaikki oli autopilootilla. "Kukaan ei lentänyt". Siitä on nyt noin 32-33 vuotta sitten. Myöhemmin lentourani päättyi siihen kun kaaduin USA:ssa portaissa pahemman kerran, aamulla - jolloin alkoholi oli minulle kuta kuin tuntematon käsite. Joten sillä ei ollut siihen osuutta.
Sain lekurilta OK lentämiseen noin 4 vuoden jälkeen, olin tuolloin muisttaksni 32 vai oliko se 33. Kuitenkin lentäjäksi liian vanha. Joten se siitä.

Itse en ole lentänyt vuosi kymmeniin, mutta seuraan juttuja.
USKON olevani aika lailla oikeassa kun sanon että nykyiset lentäjät ovat aivan muuta kuin ne jotka osaavat lentää. Ja näin uskoo / ajattelee myös jokainen lentoyhtiö lentäjistään.

He eivät ole sen kummosempia kuin junan tai metron kuljettaja. Joten palkka olkoon sitä myöden - yhtiön mukaan.
Ja jos joku lentäjä on todella rehellinen, hän myöntää että näin on.

Olen täysin vakuuttunut että pienen harjoittelun jälkeen vedän ylös minkä tahansa lentävän koneen ja tuon sen myös alas, kevyesti. Tosin en Hudson jokeen.

PS. Terveiseni lentokoululleni BF
Kuvan kone on Cessna 152, joka nyt on maailman suosituin koulukone. Silloin kun tein omat ensimmäiset lentoni se oli se tyyppiä 150.

JA lisäys.

Kun ensimmäisen kerran olin menemässä "lentokopuluun", sen hinta oli noin 850 markkaa. Uusi Tuturi, vai oliko se Solifer mopo maksoi tuolloin ehkä noin 650- 750 markkaa.
Kun maksoin sitten lupakirjani (meri alan kelpuutusten jälkeen aikuisella iällä, noin 25 -26 vuotiaana) se taisi masaa noin 4 tonnia, jotain alle tai päälle, markoissa.
"Vapaa lentotunti maksoi tuolloin saman mikä oli koneen tyyppi "150", eli 150 mk/h.
Tänään tuo "sama kone" maksaa 150 €/h

Mitä tuolloin sai sillä 150:llä markalla ja mitä nyt saa tuolla 150:llä eurolla?

Myöhemmin kun menin Kanadassa se sama Cessna 150 maksoi 7 silloista taalaa, muistini mukaan tuolloin 1 taala oli 4 markkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti