torstai 5. maaliskuuta 2015

Kahden vuoden jaksot ja uudet tilalle

Eilen Samsung S4 puhelimeni oli etuajassa kun sen terminaalinen (terminus) ikä on vasta syksyllä, eli 2 vuotta on  silloin vasta täynnä.
Samsung huolto oli sitä mieltä että vika ei kuulu takuun piiriin ja onhan se puhelin jo kohta kaksi vuotta vanha!
Tivahdin että kallista on kun käyttö maksaa 300 € vuosi, että liisaamalla taitaa tulla halvemmaksi.

Sain sitten vinkin mitä voisin kokeilla. Palauttaisin tehdasasetukset takaisin jonka sitten tein ja kas kummaa, vika katosi!
Ja mikä se vika oli? Sillä kun ei kuullut mitään koska laite kytki korvakuulokkeet päälle vaikka niitä ei ole, enkä ole sellaisia ikinä edes kokeillut. Käyttämällä korvaan tulevaa handsfree laitetta saatoin kuulla mitä puhuttiin.

Pajani Makita akkuporan kummatkin akut simahtivat kahden vuoden jälkeen, sama oli entisessä porassa joka oli Bosch. Ruohotrimmerin akku meni vuodessa, takuuajan jälkeen ja seuraava kesti vuoden vaikka sai talvella sähköä. Se lensi sitten kaatopaikalle. Agri-Marketin laatua.

Ja kun alkaa oikein miettimään niin lukuista tuotteet, hyvinkin kalliit eivät sen kauemmin kestä ja mikäli jokin vika tulee niin sitä ei voi korjata. Näin on näreet.

Kallein tuollainen kahden vuoden laite oli kyllä 2008 ostamani Applen MacBook Pro, 17 tuumainen. Ei muuten ollut mikään halpa laite! Kun takuuaika meni umpeen kaikki hajosi, kovalevy, CD asema, muistit paloivat jne.

Olen kuullut ja lukenut salaliittoteorioiden esittäjiltä että laitteet suunnitellaan vain pariksi vuodeksi, ja pommina kaikessa on sisään ohjelmoidut "Kill Switch" - tappokytkin että saadaan asiakas ostamaan uuden tilalle.

Kyllä elämä tulee kalliiksi!

PS. Puhelin toimi toissa päivänä normaalisti. Yöllä tuli läjä päivityksiä ja aamulla näyttöön tuli korvakuulokkeen kuva ja se oli siinä se.
Ja miksi takuu ei korvaisi sitä vikaa? Ei; koska kyseessä on käyttäjän toimet, ei laite- tai ohjelma vika.