perjantai 18. tammikuuta 2013

On se vain sitten niin väärin, niin väärin!

Aamulla oli -31 pakkasta, ja ajattelin että tänään ei todellakaan sitten lähdetä mihinkään vaikka piti. 

Laitoin kuitenkin sitten aamulla "kaukosäätimellä" auton lohkolämmittimen päälle ja vein myöhemmin talvihaalareissa sinne autoon puhaltimen lämmittämään sisätiloja.
Yhden aikaan olikin lauhtunut melkoisesti, oli vain -27 ja lähdettiin Mikkeliin. Rellumme EI ole todellakaan mikään talviauto - ei edes ajaessa.
Matka Mikeliin oli tänään parempi vaihtoehto pakkasessa kuin huomenna lumisateessa.

Vein sitten tänään, vihdoin ja viimein (jo syksyllä piti tehdä) Giganttiin tietokoneeni, sen viime keväällä ostamani iMac 21.5 Applen ihmeen (on toiminut kuitenkin tähän päivään asti [?!]). Siinä kun alkoi olemaan liiaksi ei toivottuja ominaisuuksia kuten että ruutu, se näyttö vain harmaantui / sumeni ja harmaantui / sumeni. Myös piuhayteys (eternet) reitittimeen / modemiin alkoi reistailemaan joten yhteys nettiin toimi pysyvästi vain Wi-Fi yhteydellä, eli langattomalla yhteydellä.
Se tuli esiin parin kolmen kuukauden jälkeen.
Samalla meni näppis, jo viime vuoden lopulla, joka sekosi täysin, - itse asiassa myös tietokone tavallaan jo viime syksynä.
On se niin väärin, niin väärin!
PS. Ei se kuitenkaan ole mitään uutta. Edellinen yli kahden tonnin koneeni ostettu 2008, MacBook Pro 17 tuumaa hajosi osa osalta - ja nyt kirjoitan sillä - toimii kevyessä käytössä. Se hajosi alle kahdessa vuodessa, jo ennen takuuajan loputtua ja sitten todella sen jäälkeen.
Unohtamatta iPhone 4 joka meni heti huoltoon - ei korjattu ja sanoivat että olin sen itse rikkonut! Pintalasin alla oleen lasin!
Olen varma että Apple maksaa huollolle suuremman korvauksen kuin että se huolletaan.

Tilasin sitten uuden nettiyhteyden kun Sonera tökkii
Saunalahti, eli Elisa tarjosi taatusti parhaan, etenkin kun heidän antenni on noin 2 km päässä. Ja kuuluvuuskartta osoitti että 3G yhteys pelaa hyvin ja jopa max 28 Mbit/s nopeudella. Paras mitä olen nyt saanut sieltä lähettimestä onkin on 0.58!

Ensin tilasin Saunalahdelta vain SIM kortin ja se ei toiminut alkuunkaan laitteissani (Soneralta) kuten Huawey B 160 ja Huawey "tikku" 586. Oletan että Sonera oli ohjelmoinut ne toimimaan vain heidän verkossa.
Joten, soitin sitten Saunalahteen ja sainkin "asian tuntijan" asiakaspalvelussa langan päähän ja hän tiesi ohjeistaa minua oikein ja tilaukseen tekemiseen, ja se tuli tänään postiin josta sen hain.

Olin hyvin tarkka siinä mitä halusin ja toistin ja toistin ja hän sanoi että KYLLÄ!

Eli, siis, minulla on katolla suunnattu 3G antenni ja sieltä tulee koaksiaali kaapeli koppiini. Hän ymmärsi sen ja sanoi että se on sellainen pyöreä liitin (hyvä juttu) ja standardin mukainen (jota en muistanut mikä standardi).
Asia pihvi joten tilasin sen ja tänään se sitten tuli ja odotin "mahtavaa"  nopeutta nettiyhteyteeni. Onhan se masto vain parin kilometrin päässä! Nykyinen Soneran masto on yli 10 km päässä :-(

Ja miten kävikään? 
Nopeus olikin GSM luokkaa, ei pysynyt 3G yhteydessä, ei vaikka asetin sen asetuksissa ainoaksi. Alkoi 3G:nä ja sitten tippui heti alas HSPA+ nopeuteen. Eli kymmenes osa siitä mitä minulla nyt on, parhaimmillaan! Valikon näyttö, tuo Sonera tuo esiin 600-700 KB/s.
Saunalahden uuden huippu nopean kanssa oltiin parhaimmillaan luokkaa 0.56.

Joten soitin Saunalahteen!
LYHENNETTYNÄ ALLA OLAVA:

MYYNTI  vastaus heti A: Meidän ei tarvitse tietää mitään mitä myydään ja ymmärtää sitä mitään miten ne toimivat jne... emme voi ottaa vastaan reklamaatioita.
MYYNTI  vastaus sitten B: Soita Oma Guruun, he ohjeistavat teitä ostamanne laitteen käyttöön! Lähetän sinulle numeron.

Tuo Oma Guru maksaa viisi senttiä, vai oliko sentin alle 2 euroa minuutti!

Ei sitten ikinä! Myynti myy laitteita ja systeemejä jotka eivät toimi, väärillä tiedoilla ja minun pitäisi sitten maksaa sen oikaisuun, heidän virheeseen ja puutteeseen siitä € 2 minuutti!

Jätän nyt tämän asian tältä perjantai illalta maanantaille ja yritän saada puhelimeen maanantaina ainakin vakituiset työntekijät ja ennen kaikkea jonkun asioista vastaavan.
Viikonlopun aikana sitten kirjoitan tämän kirjoituksen pohjalta laajennettuna valituksen Kuluttajalautakuntaan - vai mikä se sitten olikaan nimrltään.

Ei tämä nyt vain näin toimi!
Ja on se sitten vain niin väärin, niin väärin!

Saunalahden myyjät myyvät vain saadakseen myydyksi tietämättä mitään mistään mitä myyvät ja vastaavat aina että kyllä on ja kyllä toimii ja saavat provisionsa. 
Seurantaa ei ole, ei edes numeroa reklamaatiolle. 
Hyvin menee, siis myyjille! Ei tule seuraamuksia.
Kun soitin Saunalahteen myyjä sanoi suoraan että eivät tiedä mitään niistä tuotteista ja laitteista mitä myyvät. Soita Elisan asiakaspalveluun----
Kun soitan odotusaika on nin 15-20 min tai soita uudelleen...
Onneksi nk. nettimyynnissä on tuo 14 päivän palautusoikeus.

Ja tänään haettu tikku lähtee takaisin - minulle aikaa, siis tunteja on ajaa 35 km  postiin ja takaisin.
Siinä minkä sain netti tikuksi ei ollut sitä "pyöreätä" liitintää, koaksiaalikaapelille kuten luvattiin. Oli vain USB eikä toimi edes reitittimeen kytkettynä.
Joten se lähtee nyt sitten takaisin, palautuksena.

Lähetän sitten heille tästä laskun, ainakin tuon matkan posti konttoriin ja työ ajan siihen. Noin 70 km plus "uusi reissu", eli 140 km ja sille km korvaukset. Plus työ aikaa.

On se vain nyt niin väärin, niin väärin että voidaan myydä merkitävän yrityksen ja toimijan nimissä mitä tahansa kunhan vain saadaan myydyksi - ja sen kautta NE bonuset!
Ja myyjien väärin käytöksille ei ole palaute linjaa!

HUOMATKAA: Minulle myytiin koaksiaali kaapeli liitännällä oleva nettitikku. Selaista myy mm TeleWell.
Sellaista ei kuitenkaan ole Elisan ja Saunalahden viralisella myyntisivulla  - ne sivut kuitenkin ovat aina todellisuutta jäljessä, eli uusinta ei aina ole siellä esillä.
Nyt sitä todellisuutta ei ole edes olemassa - eikä tulemassa?

PS. Tikku toimi miten toimi läppärisäni (GSM/3G)  aina vain HSPA+ / - kun sen kytkin TeleWell TW-EA510 ADSL & 3G/4G Moden Router'iini, tikkua ei tunnistettu alkuunkaan.
En mennyt edes katsomaan TeleWellin asetuksia - annoin sen olla-----
Saunalahden omassa softassa

Tämän tikun hinta on noin  € 36, TeleWell myy reitittimeeni menevää tikkua - johon saan katolla olevan antennin noin € 80+ hintaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti