Armon vuonna 1976, vai oliko se sitten 1975 olin lentokoulussa. Myöhemmin minusta piti tulla ammattilentäjä. Suomessa lentotunnit 150 Cessna koneella maksoi silloin 150 markkaa. Hinta lupakirjalle oli silloin muistaakseni 3500 tai kuitenkin alle 5000 markkaa.
Kun ensimmäisen kerran asiaa tiedustelin muistan sen hinnan hyvin, muutama vuosi aikaisemmin. Se oli sama mitä Tunturi mopo silloin maksoi - 750 mk.
Lento hulluuteni johti sitä ennen TV ohjelmaan, Sirkus Papukaija otti minut mukaan ohjelmaansa -60 luvun alussa kysymään "lentokapteenilta" ammatistaan. Ei tullut kapteenia mutta tuli kuitenkin perämies. Ja sain kysyä - vain yhden kysymyksen - joka ei ollut omani, vaan ohjelaman tekijät antoivat sen minulle. Suuri pettymys,
Kuten tulevalle lentäjä uralleni kun myöhemmin Yhdysvalloissa tulin yhtenä aamuna raput alas täysin ei toivotulle tavalla.
Siihen seuraavaan lentoon meni noin 5 vuotta ennen kuin lääkäri antoi OK. Silloin olin jo yli 30 ja ikä loppu ammatti lentäjäksi.
Ja miksi edellinen?
Eteen tuli alla oleva juttu - jon on maailma muuttunut - mutta niin on myös Kuorma-autojen kuljettajilla sen 35 tunnin säännön mukaan jonka kuljettajat joutuvat maksamaan - omasta pussistaan saamatta lisää palkkaa.
Alla oleva on entisestä lentokoulustani:
Kurssin hinta on 12 500 euroa (sis. alv 24%), ja sen voi maksaa kertasuorituksena tai useammassa erässä koulutuksen edetessä.
Kurssihinnan lisäksi maksettava on:
-Ilmailulääkäri 120€
-Lääketieteellinen kelpoisuustodistus 100€
-Trafin teoriakokeet 225€
-Tarkastuslento 150€
-PPL-lupakirja 100€
Yhteensä 695€.
Minulla se oli "silloin" huimasti alle 1000 euroa.
Muistui mieleen tuo "-Ilmailulääkäri" juttu. Se oli Talin x-keskuksessa jossa niitä tehtiin.
VastaaPoistaJouduin melkoiseen rääkkiin - ja lopulta syykin selvisi.
Lääkäri oli siinä oletuksessa että olen yksi Finskin piloteista!
Läpäisin sen silloin - kunnialla. Ja sain sen testin "normaali" hinnalla ja pahoittelulla mokasta.