Nyt olisi rutinoita ja verso 1 (yksi) - parempaakin olisi tehtäväksi.
Itse asiassa tämä kuuluisi Puupaja osioon, ja kun mietin niin kopioinkin tämän sinne.
Olen jo tuonut esille miten päätalomme lämpöpumppu alkoi reistailemaan - jo vuosi sitten syksyllä ja paikallinen alan yrittäjä kävi katsomassa sitä - VAIN siksi että olen heidän asiakas. Sana ULTIMATUM saa niissä piireissä vaikka mitä aikaiseksi ja kaikki Suomen kielen kirosanat. Reaktio heiltä on sama jos pyytäisi juutalaista tai muslimia grillikutsuille jossa tarjotaan syöttösikaa tai silleen.
Vika silloin oli ns. nelitieventtiilissä.
Ei se kuitenkaan ole tuottanut lämpöä ja nyt kun tuli pakkaset ostin kaasulämmittimen - ja vaikka vain auttaa aika hyvin raittiin ilman saannissa ja poistoilmassa se "haisi" - jopa "kaasulle" joka sai minut epäilemään todella kaasu vuotoa. Ostin laitteen Tokmannista 49 € hintaan - ollen miinus 49% normaalista.
Kun otin liitännän kaasupulloon pois se "haju" katosi. Kun tuon venttiilin avaa se sylkäisee heti - myös korvin kuultavasti kaasua ulos. Katsotaan nyt sitten maanantaina juttua tarkemmin heillä kun menen Mikkeliin - sen 45 Km. Netin kautta ja puhelimella on täysin ajan hukkaa reklamoida.
Niin se versio 1 (yksi)?
Puupajani ilmalämpöpumppu - joka on toiminut jopa kiitettävästi sen jälkeen kun se noin 2 vuotta sitten vaihdettiin uuteen - tuo ulkoyksikkö. Se vain "pamahti" ja paikalla oli alan valtuutettu yrittäjä. Joten tilalle tuli uusi - HYVÄ ULTIMATUM!
Se oli silloin vuoden ikäinen.
Sille ulkoyksikön kompuralle on 5 vuoden takuu - silloin kun ostin - nyt se muuttui kolmeen vuoteen - takautuvasti, oletan.
Sen ulkoyksikön tuulettimen moottori EI kuulu takuun piiriin, se on VAIN 2 VUOTTA. OK, se meni hieman yli.
Sitten kirjeen vaihtoa ja hermostuin - ja alla palaute mitä sain. Meilissäni IHMETTELIN miten koko kyseisen firman SUOMEN osalta ei ole mitään tietoa missä se on ja ketkä ovat vastuussa yrityksestä!
Toin sen esille ja sanoin ottavani yhteyden Kuluttaja - mikä lie - virastoon. Alla palaute.
"Hei,
Jos nyt ymmärsin oikein kirjoittamanne "Uusi pumppu tänne ASAP", että edotatte meidän toimittavan teille tässä tapauksessa ja näillä tiedoilla uuden laitteen kokonaan veloituksetta, niin voin todeta vain lyhykäisyydessään että olemme aika kaukana toisistamme.
Jotkut, kuten te, tehostavat viestejään erilaisilla uhkailuilla mustamaalaamisesta ym ja jotkut toteuttavatkin ne. En silti lähde parin sähköpostin perusteella toimittaman kenellekään uutta pumppua veloituksetta. Puhumattakaan vielä laitteesta, jossa takuu ei ole voimassa.
Eihän tässä edes tiedetä (ainakaan minä en sitä tiedä), mikä vika mahdollisesti laitteessa on!
Ultimatemarket / Turpeinen"
Vastasin ja sitten tuli seuraava viesti:
Hei,
13 Pro Plus Basic FP ulkomoottori maksaa 59 EUR + 15 EUR pakkaus- ja lähetyskulut.
Osaa löytyy varastosta.
Ultimatemarket / Turpeinen
Avasin Ulkoyksikön, otin moottorin pois.
Ennen sitä tein tarvittavat mittaukset - ja sanon tietäväni JOTAIN niistä hommista - nimeltä heikkovirta- ja mittaustekniikka. Sittemmin myös voimavirrasta. Moottori ei toiminuyt vaikka sai sähköä.
Joten tilasin uuden.
Kiirettä on ennen uusia pakkasia - läpivirtaavalla vajaat 50 neliötä ja noin 2.6 m korkeus on melkoinen haaste vaikka katossa on yli 60 cm puhallusvilla. Euroja kuluu ja nyt se on säädetty noin 4-6 asteen tasoon etteivät eri kemikaalit, maalit ym. jäädy. Töitä siellä ei tehdä kun liimatkin ovat kuin tiivistä kaurapuuroa yrittäisi valuttaa kattilasta.
Toisaalta - minä tein vikamäärityksen, syy on minun. Mutta apuja en saanut myyjältä - muutamaan helppoon kysymykseen.
Kun tein tilauksen sain kiitokset tilauksesta ja laskun. Summa 74 €. Tuote 59,68 ja rahti 14.32. Eräpäivä 4.2.2015.
ERÄPÄIVÄ? Oli nimittäin lisää tekstiä - ja kun luin sen alkoi epäily heräämään ja soitin. JA tosi on. Tavara lähtee kun maksu on tilillä! Silloin kirosin - myös puhelimessa heidän juttuja!
Se oli 28.01. ja maksoin sen heti ja lähetin sitten sille Turp... mikä lie meilin palautteena hänen tarjoukseen kuvakaappauksella - että maksettu on ja tavara liikkeelle ASAP eli niin nopeasti kuin mahdollista.
Tänään on 30.01 eli 2 päivää sen jälkeen. Soitin saadakseni selville koska se lähtee heiltä - se kun oli sitten haarukoitu 1-2 viikon välille.
2.02 eukkolla on tapaaminen silmälääkärillä - ja on muitakin juttuja - kuten milloin pääsen taas työntekoon pajaani. Joten soitin heidän numeroon.
Ultimatemarket Turpeinen miten voin auttaa. Ei muistanut mitään, annoin sukukunimen, sitten etunimen ja sitten hän näki tilauksen ja hyvä ettei sanonut rumia sanoja. Mieheltä paloivat "käämit"!
"Sehän on tilattu vasta 28 tammikuuta....! ja silleen. En muista että olisiko kiroillut.
Olin niin yllättynyt että aloin selittelemään että seuraavaa viikkoa suunnitellaan jotta milloin sitä lähetystä voidaan odottaa.... ?
Kysyin sitten, "Siihen moottoriin kun menee kolme piuhaa, ruskea, sininen ja sitten musta. Niin mikä on tuon mustan jännite?" Kaavio alla:
Vastaus oli suorastaan huutaen - Mistä minä sen voin tietää!
Odotellaan nyt sitä sähkömoottoria ja toivotaan että vika oli todella siinä moottorissa.
Kaiken kokemukseni mukaan - jota minulla on tuosta firmasta - ja suurin osa on jo kerrottu tässä blogissa - hakemalla löytyy... niin pysykää sellaisessa suhteessa heidän kanssa mitä olen kokenut ja arvioikaa sitä suhdettanne siihen firmaan kuten tunnette oikeaksi.
En voi sanoa suoraan mitä haluan sanoa - muutoin heidän juristit vetävät minut oikeuteen ja menetämme vieläpä omaisuutemme jossa kahdessa kohteessa on heidän lämpölähteet.
Lisää olisi tähän juttuun - kuten se etten ole vieläkään onnistunut löytämään Ultimatemarket yhtiön omistustaustaa.
Mitä tänään opin kun sivulla kävin niin vajaa kahden tonnin yksikköä myydään himpun yli tonnin hintaan.
Ja mitä siitä?
Aikoinaan hieman ennen Hakaniemen toria oli Hämeentiellä yritys joka myi tuotteita 50-70% alennuksella ja kauppa kävi kunne joku älykkäämpi tajusi jutun.
Halvalle paskalle laitettiin hinta plus 100% tai enemmän ja sitten annettiin niille ne alennukset. Toki lopulta firma joutui lopettamaan moiset "alennukset" - joten - mitä siitä. Rahaa oli jo ansaittu enemmän mitä ....
Jamielestäni Ultimatemarket tekee sitä samaa markkinointia eivätkä viranomaiset puutu siihen.
Sijoita pari - kolmesataa, tai enemmän laitteeseen ja se toimii vuosia, vuosia kun taasen jo takuuajan aikana Ultimaten tuotteet lakkaavat toimimasta.
Itselleni ei tullut asentajaa korjaamaan mitään - sain tehdä ne piirikorttien vaihdot ym. jopa uusien koko yksiköiden vaihdot uuteen - niin päätaloon kuten puupajaan, tehtynä itse tai tilata tekijän - jota en onneksi tarvinnut tehdä. (Koulutukseni ja kokemukseni mm. aikoinaan IBM konsortiumin kautta heidän tuotteiden huolto-teknikoksi). Siis minä, entä muut joilla ei ole osaamista siihen ja etenkin kun yksikään muu alan yritys ei halua sen firman laitteisiin koskea ja olla sen kanssa tekemisissä.
Tätä voisi jatkaa ja jatkaa ... jääköön nyt tähän.
Sitten tulee seuraavaksi osa kaksi, aivan muista jutuista.... mutta yhtä lailla mielenkiintoinen.
Löytyi seuraava linkki em. yritykseen liittyen.
VastaaPoistahttp://www.talouselama.fi/uutiset/ilmalampopumppuja+ja+hirsimokkeja+myyva+ultimate+market+huolettaa+viranomaisia/a2249423
Taitaa olla ainoa voimassaoleva takuu nykypäivän tavaroille se goobye takuu.
VastaaPoista