Ostin 2008 17 tuumaisen Applen MacBook Pro koneen täysillä muisteilla ja jo ennen 3 vuoden ikää se alkoi oireilemaan. Itse asiassa 4 kk jälkeen lähetin sen huoltoon, koko emolevy, eli koko sisusta meni vaihtoon. Ja ongelmat, ei suuria mutta pieni ja vaihtelevia jatkui.
Sitten tuli aika kun Takuu aika oli ohitettu.
Kaikkien eri vaiheiden jälkeen koneessa EI ollut kovalevy vikaa - jonka vaihdoin ja samat ongelmat vain jatkuivat. Eli uusi 500 GT kovalevy oli viallinen. Mutta, oliko? Sitä se systeemin tarkastus sanoi minulle ja kehitti formatoimaan levyn uudelleen ja asentamaan käyttiksen uudelleen.
Asiasta jo kirjoitettu aikaisemmin.
Summa Summarum - eli loppujen lopuksi eri vaihtoehtojen kautta selvisi että Applen alkuperäinen 2 GT muistipiiri oli vioittunut. Ja tietenkin kuumuudesta.
Kun Lueskelin kerran "Hompun" eli http://hopeinenomena.net/ palstaa löysin ko laitteeseen ja vuosikertaan liittyvistä ongelmista juttuja. Ne keskittyivät emolevyn piirien välissä olevien kytkentöjen katkeamiseen. Piirikortti vääntynyt lämmön vaikutuksesta, ja SNAP.
Ja se johtui ko koneen erittäin huonosta jäähdytyksestä. Itselläni kone on käynyt lukuisia kertoja yli 90 asteen lämmössä ja pohja polttavan kuumana.
Olen käyttänyt koneen alla vuolukivi kiveä tarkoitettuna esimerkiksi Pizzan paistoontai leivän paistoon sähköuunissa. Kuumana päivänä olen pitänyt sitä kiveä aluksi pakkasessa että saan koneen lämmöt alas.
Nyt kun todellinen syy ongelmiin on tullut esiin - keskusteltuani Apple Care kanssa - heiltä ei tule kompensaationa edes uutta parin kympin muisti kampaa! Takuu kun on jo ohi!
Siitä harjoituksesta viallisella muistilla minulle jäi lukuisia korruptoituneita tiedostoja - monissa nk. tarkistus summa ja siihen liittyvinä virheinä - myös kovalevylle jota "ei voitu korjata".
Jopa Time Machine meni sekaisin edellisen kautta ja se tuotti ongelmia palautukseen.
Onneksi tein tavalliset raaka kopiot - drag&drop tiedosto siirrot. Ne ovat ainoat jotka ovat toimineet, ei TM ja jolla sain entiset tiedostoni takaisin käyttöön.
Joten tuo KULUTTAJA SUOJA?
Kun kone hajoaa, yli kahden tonnin vempain reilussa kahdessa vuodessa? Se ei taida olla OK - ainakaan Apple yhtiölle - jota Suomen asiaa käsittelevä virasto suuresti kunnioittaa - tiedä vaikka saisi heiltä (Apple) rahaa tai muita etuuksia, tai ainakin hauskoja "Seminaari" matkoja.
En tiedä - voi olla että ei mitään edellisestä - ne vain tykkäävät ja kunnioittavat Apple firmaa vaikka missä jutuista ja heidän, siis Applen politiikkaa joka on heille ihan OK - totta kai.
Minun ongelma? Bad luck... I am so sorry but there is nothing we can do for you....
PS. Jos olisin soittanut heille, Apple Care asiasta aiemmin ja tehnyt "historiaa" ongelmista he voisivat "ehkä"tehdä jotain. Mutta kun valituksia ei ole tullut - niin heidän mukaan kaikki on ollut OK.
Ja kun soitin heille - syynä ei ollut ko laityte vaan uusi iMac koneeni ja tiedostojen sekä ohjelmien palautus - ja siinä sivussa tuoli tuo MacPower Book ongelmat / noituminen esiin.
Kuluttja suoja? Sitä ei ole - ainakaa tuollaiselle yhtiölle. Nyt se kuluttaja suoja on tuon 3 vuotta laajennetulla takuulla ja se ei ollut halpa juttu. Joten sen umpeuduttua tämä iMac varmaan / takuu varmasti hajoaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti