perjantai 1. elokuuta 2008

Apua, äitii! Mustekala!


Vanha kunnon "BX Sitikkani" alkoi laskemaan alleen siinä määrin että sille piti ryhtyä tekemään jotain, homma ei voinut jatkua. Purkki (1/2 l) öljyä maksaa vähintään 7.5€ - ja sitä kului liikaa.

Sain lopulta selville mistä oli kyse, eli mitä itse asiassa tarvitsen - se on MUSTEKALA - sanoi alan asiantuntija.

Kyseessä on hydrauliikan paluuputkisto. Tilasin sen ja kun avasin pakkauksen sanoin - nielaistuani - uups - ja nyt luovutan!

Olin ajatellut korjata sen itse, vaikka korjaaminen vaatii - ensinnäkin kokemusta ko. tempusta, sitten se vaatii ainakin montun tai auton nostoon tarvittavan laitteen, ja mahdollisesti myös vetoakselin irrottamisen.


Miksi luovuin?
Ei, syy ei ole se että minulla ei ole nosturia, eikä ole monttua ( kun en kaivanut moista vaikka oli kaivinkone), ei ollenkaan.
Saan kyllä omat luonnon mukaiset 110 + kiloani auton alle, - saatuani sen ylös, mutta - kun tuo mustekala pitää itsessään 11 reikää tai putkea, eli siihen liitetään, se liitetään 11 eri paluujärjestelmän putkeen!
Toiseksi - varaosamyyjä ei puhunut mistään klemmareista, joita uskon tarvittavan.

Joten verstaalle käy nyt Ukko-Tontun tie
Nyt se ei ole Helsinkiin, onneksi - jossa olen tähän asti käynyt. Mikkelissä kun ei ole vanhemman Sitikan taitajaa.
Kävin kerran sitikan edustajalla. Korjasivat liiallisen pakokaasu päästön puhdistamalla liittimet - eikä heillä ollut analysaattoria - ja työn teki kaveri joka otettiin pois pienen pakun tuunauksesta (pesua ja siistimistä). Ei tiennyt edes miten BX sitikan konepelti avataan! Sanoi sitten, tehtyään työn: että käytä katsastuksessa.
En käyttänyt ja se maksoi 1/2 tuntia vaikka protestoin. Mikkeliläinen tapa korjata pakokaasu päästöt ilman analysaattoria.
Kun menin Hesaan, Rekaralle, asentaja tiesi heti mistä kiikastaa. Katti simahtanut. Seuraavalla reissulla he "tekivät" uuden. Autooni ei saa uutta kuin tehdastilauksena - ja se maksaa maltaita - yhden auton hinnan verran, tai enemmän plus työt. Nyt se maksoi noin 200€, joka on halpaa "kustomoidusta" katista - juuri tähän autoon. Joku 1.6 litran koneen katti ei käy alkuunkaan.

Minua arvelutti ajaa Hesaan, sillä öljyvuodon määrällä joka syntyi entisen tiputtelun sijaa. Osa syy oli kun kävin tonkimassa ja ronkkimassa vuotokohtaa, joten se vain paheni.
Varaosa myyjäni tiesi että Mikkeliin on perustettu korjaamo yksistään Sitikalle - kiitos siitä - olin todella ilahtanut. Mutta - ne peijakkaat ovat nyt lomilla ja tulevat takaisin, joskus Elokuun alussa.
Kun saan heihin kontaktin olen valmis ajamaan nuo 40+ km ja jos ei perille pääse - tilataan sitten hinaus auto.

Minä en lähde tuota mustekalaa vaihtamaan. Joku säällisyys pitää näissäkin auto hommissa olla, vaikka teknisesti pystyn purkamaan ja kokoamaan vaikka auton moottorin, isommankin. Siitä on kokemusta useamman vuoden ajalta - ennen elektroniikka aikaa. Ja oikeastaan mistä tahansa auton rempasta ja tuunaamisesta, viritys mukaan lukien sisältäen hitsaukset ja maalaamisen.
Että silleen ---- pitää kait hankkia vara-auto tontille - tai ainakin mopo.

PS. Vanha sitikkani on AUTO joka päihittää kiihtyvyydessä ja huippunopeudessakin monet uudet autot. - JA SE jos mikä kismittää niiden kuskeja!!!
Ai että elämä on ihanaa kun "500€ auto" antaa parempien - ja hurjasti kallimpien autojen haistella sitikan pakoputken savuja ja katsella pakun punaista perää - joka katoaa etäisyyteen :-)

PS. Sain auton lopultakin korjaamolle. Noin 40 kilsaa ja juuri kun olin ajamassa korjaamon pihaan hydrauliikka säiliö ilmoitti valoilla pysähtymään.Mustekalan vaihtoon kului 2.5 tuntia. Ilman nostinta (tai monttua) se olisi jäänyt kutakuin tekemättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti