perjantai 31. lokakuuta 2008

Romulus tuli pihaan


Muistaakseni Rooman valtakunnan alussa oli Romulus ja Remus, ja kun katsoin kuukkelista - niin se oli niin ainakin Englanniksi.

Romulus on sopiva johdannainen romusta. Siltä tuo ostamani "Mehumaija" eli yhdistelmäkone näyttää, ja siltä se tuntuu - mutta - hei, SE TOIMII!

Jospa tämä johtaa eteenpäin ja saan tienatuksi (ystävällisten naapuri-isäntien myötävaikutuksella) uudemman koneen.

Eilen katsoin sopivan, noin 2 vuotta käytössä olleen - hinta "vain" 150,000 euroa.
Toista kymmentä vuotta vanhat varustuksesta riippuen noin 40-60 tonnia.
Itse maksoin tästä kolmella kauhalla verollisena ja kuljetuksella 6000. Kuljetuksen osuus oli noin 600. Verot saan "takaisin".

KUVA: Kokonaiskuva Romuluksesta.
Mutta - ensi viikolla soitan myyjälle ja sanon että ei se nyt ihan mennyt kuten piti.
Yksi etupyöristä hajoaa milloin tahansa - ja toine takapyörä on samassa tilanteessa.
Toinen tukivarsi ei pidä painetta, - ne ovat ehtoja joiden PITI olla kunnossa. Lisäksi hän olisi voinut mainita että koko etuakseli oli vaihdettu eikä siinä ole ohjauksen hydrauliikkaa.

Kuljetus tuli - hieman myöhässä eikä kuski uskaltanut ajaa sivutiellemme - vaikka tukkirekat jurnuttavat sitä edes takaisin ja isot hiekka-autot kasetillaan - ilman ongelmia.
Joten tämä parkkeerasi itsensä 600 m päähän öljysora tielle.
Kova poika (n. 40 kymppinen) juttelemaan. Lopulta kone oli irti liinoista ja valmis ajettavaksi alas - peruuttaen. Hän ei siihen suostunut. Sanoi ettei ole moista ikinä ennen ajanut.
Kuva: Monta vipua käytettäväksi kaivamisessa. "Nykyään on vain kaksi ja muutama nappi kahvoissa, joita on kaksi.
Takalasi puuttuu. Pitää ostaa pleksiä ja asentaa se siihen.

Joten minä sitten puikk.... siis ei puikkoihin vaan ohjaimeen. Kyseessä ei ollut kaivuukone, vaan yhdistelmä kaivuri, eli traktori jossa oli kaivuri takana ja kuormaaja edessä.
Kun aloin peruuttamaan hän mainitsi että jarruissa voi olla puutteita. Ihan hieno juttu kun alasajossa rampilta saatan tarvita jarruja.
No, jonkin verran jarruja löytyi, vaan ei kummoisia ja onnituin ajamaan alas eksymättä rampilta - joka oli varsin kapoinen.

Kuva: Kolme kauhaa neljästä.
Etukuormaajassa oli kaksi kauhaa, mutta kolmas, ojakauha oli lavetilla joka nykäistiin maahan, tien sivuun.
Kuokkakauhassa oli reikä, nielussa vai miten sen sanoisi, ja kuta kuin ilman kynsiä. Se on alkuperäiseen verrattuna "pahvia" - jossa on reikiä.
Kaapelikauhan kahdesta kynnestä toinen puuttuu, ja ammoisia aikoja sitten. Toisen kynnen reikä on "junttaantunut" miltei umpeen. Luiskakauha vaikutti ihan OK, kuten ojakauha.
Etukuormaajan kauha - no - se on yksi viritys monien joukossa - tämä on silti oma yksilö muiden joukossa - eikä ollenkaan paremmasta päästä. Kauhan kynnet olivat aika lailla "teroitetut" ja hiotut juurikohtaansa.

Kuva: Näillä kaivettiin ennen vanhaan.
Normaalisti olisin kauhonut sen ojakauhan taakse kyytiin, mutta nyt se ei onnistunut - etenkin kun en "osannut käyttää" kaivuria!

Olen "ikäni sitä, siis kaivamista tehnyt" - mutta tämä oli sieltä historian hämäryydestä - monivipuinen.
Nykyään, jo vanhemmissakin on vain 2, eli kaksi vipua joilla homma hoidetaan, tässä on vipuja yhdessä rivissä useampia.
Kutakin ohjataan työntämällä eteen tai vetämällä itseen päin. Jokaiselle toiminnalle on oma vipunsa.
Voi että kaipaan entistä kaivuriani jolla kykenin ajamaan vain kahvassa olevilla vipusilla! - Oi niitä aikoja!

Ajoin ensin tontille jonne kippasin kauhassa olleet kauhat ja otin lukituksen kettingin mukaan. Ajoin sitten takaisin tielle ja päädyin yhdistämään ojakauhan ja kaivurin kuokkakauhan kettingillä yhdeksi. Aluksi ajattelin ottaa sen etukauhaan.
Ihan yes juttu - paitsi että takapaino sen jälkeen oli niin suuri että lähdin liikkeelle etupyörät ilmassa.
Ne jotka autoilevat voivat ymmärtää että kun etupyörät ovat ilmassa et ohjaile kulkuneuvoa.
No, kun vauhtiin päästiin silloin etupää laskeutui alas.
Näillä koneilla voi toki ohjata takapyörillä,käyttäen jarrua.

Kun sain ojakauhan tontille alkoi olemaan jo hämärää - ja otettuani kaljan kotona - se oli jo pimeää.
Aamu avautui voimakkaassa vesisateessa - joten se siitä. Pysyttelin sisällä - eikä konetta tutkittu sen enempää mitä verannalta, sateelta suojassa.

Käytin eukon kirkolla (n.30 km) terveyskeskuksessa ja hammaslääkärissä. Kun lähdimme kotoa unohdin lompakon, ostoslistan ja säiliön löpölle.
Kun päästiin kotiin ja syötyäni suunnistin takaisin kirkolle saadakseni löpöä ja polttimot ostamilleni työvaloille ja releen sille. Olin siinä uskossa että järjestelmä on 12 V ja myyjä sai minut miettimään, vai oliko siinä 24V. Ei ollut.

Ensivaikutelma?
Romuluksen mukaan - ihan kauhean näköinen. Mutta se korjaantuu hiekkapuhalluksella ja uudella maalilla. Sen mukaan voin saada siitä jopa "Remuluksen".
Hydrauliikka oli mitä odotin - mutta ei ohjauksessa - se on mekaaninen! OK - siihen saa aina "tehostajan" tietyillä vippaskonsteilla".
Toinen mikä yllätti oli takatukien juurikiinnityksen mataluus. Se ei kerta kaikkiaan ole "metsäkone".

Valoja ei ollut kuin lokasuojissa, ja nekään eivät toimi. Joten ostin tänään neljä Hellasken työvaloa, 55 W. Ajovalot ostan myöhemmin.
Hytin takaosassa ei koskaan ole ollut ikkunaa - joten tulen tekemään sellaisen - pleksistä. Lumi saa olla ulkona ja lämpö sisällä.
Koneessa ei tietenkään ole lämmitintä. Sinne kuitenkin tulee sellainen - kunhan löydän sopivan kennon ja miten se puhalletaan läpi. - No romuttamosta sellainen varmaankin löytyy.

Ostin tänään lisää nestettä jäähdyttimeen ja kanisteri hydrauliikka öljyä, ja moottori öljyä vanhaan Massikkaan. Sekä muutaman tuubi rasvaa prässiin. Pyysin koko laatikon, 12 kpl, mutta heillä ei sellaista määrää ollut varastossa. Sain 9 tuubia.

Eiköhän se siitä ala etenemään.
Teen "videolle" paikan jolla videoin miten nykyaikainen "kaivuri" siirtyy "historiaan" ja miten hän pärjää.
Joten sellaista on odotettavissa, ja sunnuntaina otan myös valokuvia "Romuluksesta" jotka liitän tähän kirjoitukseen.
Huomenna sataa ja menemme hirvipeijaisiin.

PS.
Odotan sen kuitenkin tekevä mahdottoman määrän siitä työstä mitä olen suunnitellut tehtäväksi.
Kuskitonta vuokrakonetta kun ei saa, eikä "pyörivällä" voi tehdä kaikkea. Ja minkä saisi se maksaa, ainakin satasen päivä, ja enemmän - halvimmillaan ilman kuskia.
Normaalisti saan varautua kuskilla maksuun joka on halvimmillaan 400 päivä.
Töitä on ainakin kahdeksi viikoksi - jossa mini juttu jää tekemättä. Se olisi kymmenelle päivälle 4000 €! Se on miltei koneeni hinta.

Olen arvionut sen, kun ensi kesän alkuun tehdään mitä olen ajatellut, se maksaisi ainakin kymppi tonnin.
Kalliimmaksi se tulee kun kaikkea ei voi tehä yhdessä pötkössä.
Tästä tulee vielä mielenkiintoinen juttu.

Olen hissuksiin rakennellut "katedraalin" runkoa ja tänään vedin sitten ensimmäisen pressun sen päälle.
Takapäädyn jätin tekemättä jotta mahdollinen tuuli pääsee rakennelman läpi.
Avoin sivu saa vielä pressun ja etuosa, josta puutta vielä tukirakennelmat. Kun se on valmis laitan lopuksi takaosan umpeen.

Normaaliin säilytykseen ei tällaista tarvita, mutta kun talven aikana teen hieman "muutostöitä" ja siihen haluan kullekin sivulle metrin työtilaa. Siten se on 2 m leveämpi mitä tarvitsee olla, normaalisti.

2 kommenttia:

  1. ... ja näyttää siltä, että sittenkin tarvitset sen hitsauskoneen :-)

    VastaaPoista
  2. On siinä se yksi, hyvä puoli, että koneessa on riittävästi voimaa - tai ainakin on ollut :)

    Ajattelin käydä tänään kaivamassa / tutustumassa siihen - mutta päätin sitten odottaa päivän pari jotta paikka jonne olisin menossa hieman kuivuisi.

    Aloitan päivän - kunhan pääsen vauhtiin hiekkapuhaltamalla vanteet ja maalaamalla ne jotta saan ne huomenna rengastettavaksi.
    Sitten on tuo veneen talvikatos vielä kesken.

    VastaaPoista